the_new_windows_logo__original_and_colored

مدتیه که نسخه اولیه windows 8 ارایه شده و بسیاری از کاربران در سر تا سر کره خاکی اقدام به نصب این دستپخت جدید مایکروسافت روی سیستم های خودشون کردند.اما در این بین با توجه به نا آشنایی و ناملموس بودن بسیاری از خصوصیات این سیستم عامل و دلایل مختلف دیگه ای بسیاری از کاربران بعد از مدتی تصمیم به حذف اون از روی سیستم خودشون میکنند.در این مطلب unistall کردن windows 8 با هم فرا میگیریم.این روش برای unistall کردن سایر نسخه های قدیمی تر این سیستم عامل از جمله ۷ و VISTA نیز کاربرد دارد.بطور کلی برای unistall کردن دو حالت کلی وجود داره , حالت اول اینکه تنها یک نسخه از ویندوز بر روی رایانه شما نصب باشه و حالت دوم که بیش از یک نسخه , دو یا چند سیستم عامل را به صورت همزمان داشته باشید . ابتدا با حالت دوم شروع می کنیم .

 

در این حالت که دو یا چند سیستم عامل به صورت همزمان داریم فرضو بر این میزاریم که میخوایم WINDOWS 8 را از روی سیستم حذف کنیم(همونطور که در بالا اشاره شد این روش قابل تامیم به تمام نسخه های قبلی ویندوز نیز هست) . به طور مثال شما میخواین نسخهRelease Preview از WINDOWS 8 که قبلا نصب کردین رو پاک کنین و نسخه نهایی رو بجای اون نصب کنید یا اینکه فضای اشغال شده به وسیله نسخهRelease Preview روی هاردتون رو برای استفاه دیگه ای خالی کنید . خب , به ترتیب زیر عمل کنید .

مرحله اول.گرفتن Backup از اطلاعات تون

ابتدا از هر اطلاعات مهمی که بر روی درایوی که WINDOWS 8 بر روی اون نصب است قرار دارد , Backup بگیرید . این درایو به طور کلی پس از unistall کردن WINDOWS 8 پاک میشود . پس حواستون رو جمع کنید!

مرحله دوم.حذف ورودی Boot برای نسخه ای از ویندوز که قصد حذف کردنش را داریم

برای این کار باید از طریق نسخه ای از ویندوز که قصد حفظش را داریم برای مثال Windows 7 ورودی Boot نسخه ای از ویندوز که قصد حذفش را داریم برای مثال Windows 8 Release Preview را پاک کنیم .

وارد محیط Windows 7 یا هر نسخه دیگری که میخواهید حفظش کنید بشید و System Configuration tool را اجرا کنید(از این پس Windows 7 به عنوان سیستم عاملی که می خوایم حفظش کنیم و Windows 8 Release Preview به عنوان سیستم عاملی که قصد حذفش رو داریم استفاده میشن) .

unw1

اگر رایانه شما به حالت پیش فرض با Windows 8 اجرا میشه , حالت پیش فرضو به Windows 7 عوض کنید . روی Windows 7 کلیک کنید و روی گزینه "Set as default از نوار ابزا پایین کلیک کنید .

Windows 8 رو انتخاب کرده , گزینه Delete را بزنید و در آخر هم پنجره را OK کنید و ببندید .

یکبار سیستم خودتون رو Restart کنید و وارد محیط Windows 7 بشید .

مرحله سوم.Format کردن درایوی که Windows 8 بر روی آن نصب است

شما برای نصب سیستم عامل دیگری بر روی این درایو یا استفاده از فضای اون باید این درایو رو Format کنید . فرض می کنیم که شما میخواید از فضای این درایو بعد از Format برای نصب سیستم عامل دیگری بهره بگیرید . برای مثال Windows 8 Release Preview را پاک کنید و بجای اون نسخه نهایی Windows 8 رو نصب کنید .

خب ابزار Disk Management رو باز کنیدو درایوی که قصد Format کردنش رو دارید انتخاب کنید .

unw2

برای مثال درایو K , راست کلیک کرده و عبارت Format رو انتخاب کنید .

unw3

همچنین شما میتونید برچسب درایو(Lable Drive) و نوع فایلهای سیستم رو تغییر بدید البته اگه بخواید . در غیر این صورت تنظیمات رو به صورت پیش فرض بزارید و با کلیک کردن بر روی OK پنجره را ببندید .

unw4

شما با پیغامی روبه رو میشید که اخطار میده پس از Format کردن این درایو تمامی اطلاعات موجود بر روی او پاک خواهند شد . اگر قبلا مرحله اول رو انجام دادید با خیال راحت بر روی OK کلیک کنید .

unw5

بازم یه پیغام دیگه!ممکنه این پیغام ظاهر بشه که درایوی که شما قصد Format کردنش رو دارید در حال استفاده میباشد . این پیغام رو نادیده بگیرید و روی YES

کلیک کنید تا پس از چند ثانیه Format کامل بشود .

unw6

خب سرانجام تمام شد . درایو شما عاری از هر گونه سیستم عاملی از جمله Windows 8 Release Preview است .

نکته : شما برای مدیریت پارتیشن هاتون در این فرایند از هر نرم افزار دیگری به غیر از Disk Management میتونید استفاده کنید. دلیل استفاده از Disk Management قرار داشتنش به صورت پیش فرض بر روی ویندوز است .

نکته دوم : اگر شما بخواین این فرایند رو بر روی سیستم عاملی که از محصولات مایکروسافت نباشه برای مثالUbuntu Linux انجام بدید , تمامی مراحل یکسان هستند به غیر از اینکه باید از ابزار دیگه ای برای حذف ورودی Boot برای نسخه ای از ویندوز که قصد حذف کردنش رو دارید استفاده کنید . ابزارهایی نظیر EasyBCD 2.2. به خوبی برای این مورد کاربرد دارند .

اما بریم سرغ حالت اول , یعنی حالتی که تنها یک نسخه از ویندوز بر روی رایانه شما نصب باشد . این بار کارمون خیلی آسونتر میشه , ابتدا CD ویندوز رو وارد کنید , مراحل را به ترتیب بگذرونید و در مرحله ای که باید درایو جدید برای نصب ویندوز را انتخاب کنید , درایوی که Windows 8 Release Preview بر روش نصب است را Format کرده و نسخه مرد نظر خودتون رو بر روی همان درایو یا هر درایو مورد نظر خوتون نصب کنید .

قبل از Format کردن هر درایوی اطمینان حاصل کنید که از تمام اطلاعات مهم روی اون درایو Backup گرفته باشید .